BEP Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı

BEP Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı

04.10.2022 174

1-BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI (BEP) Nedir?

 

  • Bir özel eğitim programıdır.
  • Özel eğitim gerektiren birey için geliştirilmiş ve ailesi tarafından onaylanmış bu program; bireyin, ailenin, öğretmenin gereksinimleri doğrultusunda hazırlanmıştır ve hedeflenen amaçlarda verilecek destek eğitim hizmetlerini içerir.
  • Özel eğitim gerektiren öğrencinin, normal sınıf düzeyinde belirlenmiş beklentilerinden farklı olarak, belirlenen bir süre içinde öğrenme beklentilerinin, ihtiyaçlarının, ilgilerinin ve performansının bir özetidir.
  • Normal okul programındaki değişiklikleri ve uyarlamaları içeren ve her özel eğitim gerektiren öğrenci için hazırlanan yazılı bir plandır.
  • Özel eğitim gerektiren öğrencinin gelişimini gözlemek ve iletişim kurmak için öğretmenlere yardımcı olan bir araçtır.
  • Okul personeli ve destek hizmetleri veren kişilerin birlikte geliştirdikleri, uygulandıkları ve gelişmeleri izledikleri bir plandır.
  • Gerektiğinde düzeltilebilen ve değiştirilebilen esnek bir çalışma programıdır.

 

2-BEP'in AMACI

     Çocuğun eğitsel değerlendirmesini yaparak, tüm gelişim alanlarındaki güçlü ve zayıf yönlerini ve gereksinimlerini belirlemek; aynı zamanda çocuğun tüm gelişim alanlarında sahip olduğu becerileri dikkate alarak uygun eğitim ortamlarına yerleştirmek ve çocukların uygun eğitim almalarını sağlamaktır.

 

3-BEP'in YASAL DAYANAĞI 

Anasayamızın 42. Maddesinde "Hiç kimse eğitim öğretim hakkından yoksun bırakılamaz." İbaresi yer alır.

1997 yılında yürürlüğe giren 573 sayılı Özel Eğitim Hakkında Kanun Hükmünde Kararname'nin 4. maddesinin f bendinde, "Özel eğitim gerektiren bireyler için bireyselleştirilmiş eğitim planı geliştirilmesi ve eğitim programlarının bireyselleştirilerek uygulanması esastır." denilerek BEP'in hazırlanması ve uygulanması zorunlu hale getirilmiştir.

 

3-BEP PLANI HAZIRLARKEN AMAÇLARIN BELİRLENMESİ

Uzun Dönemli Amaçların Belirlenmesi

Bir dönem veya bir öğretim yılı sonunda öğrencinin var olan eğitsel performans düzeyi, öğrenme hızı ve özellikleri doğrultusunda edinebileceği kazanımlardır. Örneğin; okuma yazma becerisi geliştirebilme, 50'ye kadar birer ritmik sayar vb.

Kısa Dönemli Amaçların Belirlenmesi

Kısa dönemli amaçlar; eğitsel performans düzeyi ile uzun dönemli amaçlar arasında ölçülebilir, ara basamaklar olarak tanımlanabilir. Örneğin; İ-N-O-R-M harflerinden oluşan hece, kelime ve cümleleri gösterir, okur, yazar. Yazmaya hazırlık yapar. Kelimeler, cümleler ve satırlar arasında uygun boşluk bırakır. Dikte etme çalışmalarına katılır; 50'ye doğru 1'er ritmik sayar, yazar ve okur. Herhangi bir sayıdan başlayarak 50'ye kadar birer ritmik sayar vb.

 

Önemli Not:   Bep hazırlanan her öğrencinin sınavı Bep'ine uygun hazırlanmalıdır. Sınıfın tamamına uygulanan sınav özel eğitim öğrencisine uygulanamaz.